::::✿chinta_shafiqah✿::::

Saturday 20 April 2013

Tak lama 5minit je pun:(





Orang kata aku lahir dari perut mak!
(Bukan org kata, memang betul)

Bila dahaga , yang susukan aku. Mak ..
Bila lapar , yang suapkan aku , Mak ..
Bila keseorangan , yang sentiasa di sampingku , Mak ..
Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak ..
Bila bangun tidur, aku cari , Mak ..
Bila nangis , orang pertama yang datang , Mak ..
Bila nak bermanja, aku dekati , Mak ..
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak ..
Bila sedih , yang boleh memujukku hanya , Mak ..
Bila nakal , yang memarahi aku , Mak ..
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak ..
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak ..
Bila takut , yang tenangkan aku , Mak ..
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak ..
Aku selalu teringatkan , Mak ..
Bila sedih , aku mesti telefon , Mak ..
Bila seronok , orang pertama aku nak beritahu , Mak ..
Bila bengang , aku suka luah pada , Mak ..
Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , orang paling risau adalah , Mak ..
Bila nak exam , orang paling sibuk juga , Mak ..
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak ..
Bila ada masalah , yang paling risau , Mak ..
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak ..
Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak ..
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak ..
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak ..
Yang selalu berleter kat aku , Mak ..
Yang selalu puji aku , Mak ..
Yang selalu nasihat aku , Mak ..

Bila nak kahwin , orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak ..

Aku ada pasangan hidup sendiri ..

Bila seronok , aku cari , Pasanganku ..
Bila sedih , aku cari , Mak ..
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku ..
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak ..
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku ..
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku ..
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku ..
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak ..
Bila sambut hari jadi pasanganku, aku bagi hadiah pada pasanganku !
Bila sambut hari jadi ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Jadi Ibu ” !
Selalu , aku ingat pasanganku !
Selalu , mak ingat kat aku !
Bila-bila , Aku akan telefon pasanganku !
Entah bila , aku nak telefon mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !

Renungkan :

" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bolehkah kau kirim wang untuk mak?"

" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah .. "

Berderai air mata jika kita mendengarnya ..

Tapi kalau mak sudah tiada ..

" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai yang mengimamkan solat JENAZAH ibunya !

terima kasih sudi baca

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...