::::✿chinta_shafiqah✿::::

Monday 1 April 2013

Kurang tidur pun boleh maut..? adakah?

      


churp-churp info----> air Asia ^---^

♥♥ Assalamualaikum...  ♥♥

good evening everyone? are u okey?hahaha....setakat speaking gitu, budak kecik pun boleh right? taktak pe sekurangnya, i mencuba..sob3..sob..hurmm...korang tudur cukup tak? berapa jam tidur dalam sehari? 12 jam mungkin? 5, 6 jam? atau???? hehe...okey-okey...sebenarnya, tidur yang kurang dari 
6 jam sehari boleh membawa maut..! oh tidak!!..yeke begitu?

Mengikut kajian di London, tidur nyenyak dan mencukupi pada waktu malam penting untuk kecergasan fizikal dan mental. Tetapi kini, masalah tidur tidak mencukupi semakin meningkat, dengan penyelidikan membuktikan seorang daripada setiap lima orang, berasa letih luar biase dan seorang daripada 10 mengalami keletihan berpanjangan.

Namun, ramai daripada kita mengangap tidur cuma satu komoditi.Kita tidak menghormati pengambilan tidur nyenyak mencukupi dan menganggap ia seperti pengacau. Mendapatkan tidur nyenyak pada waktu malam tidak pernah di anggap penting oleh segelintitr manusia. Bagaimana dengan korang?? ape persepsi korang dengan isu ni???

Amalan tidur lewat atau di awal pagi sebenarnya umpama "BOM JANGKA " kepada kesihatan.So bertindak sekarang untuk mengurangkan risiko mengindap penyakit yang berbahayakn nyawa seperti itu.:) Tapi, jika dah ajal sampai tahap tu, nak wat macam mana lagi kan? berserah..^---^

Selain itu juga, kurang tidur juga menyebabkan tekanan pada tubuh, manakala jantung berdegup dengan lebih pantas, DUB-DAP DUB-DAP  kata pakar.Namun,,,harus di ingat, tidur yang panjang juga iaitu lebih sembilan jam mungkin juga menjadi petanda kepada penyakit KARDIOVASKULAR...  OH!!!! tidak.....! 

So...after this kita semua kene skip masa untuk berblogging, jangan sampai lewat pagi...peringatan untuk diri sendiri juga.. :)

# perkongsian dengan sahabat itu adalah lebih baik dari segala-galanya..#


terima kasih sudi baca

3 comments:

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...