::::✿chinta_shafiqah✿::::

Tuesday 18 June 2013

Bagaimana untuk membezakan Air masak dengan air mentah???

Assalamualaikum


Pernahkah kita terfikir apakah ais yang kita minum itu betul-betul bersih, adakah ia sudah dimasak? Ini cara-caranya nak tahu adakah ais itu dibuat daripada air mentah atau air yang sudah dimasak.Lihat seterusnya dibawah.


Ais dari air mentah berwarna putih kerana masih banyak gas yang terperangkap di dalamnya. Biasanya, ais yang dibuat dari air mentah adalah ais blok. Ais ini jelas-jelas tidak baik dimakan/minum, lebih-lebih lagi jika airnya diambil dari sumber air yang tercemar


Ais dari air masak akan kelihatan jernih kerana gas di dalam air terlepaskan ketika proses perebusan. Biasanya, ais seperti ini disebut ais kristal. Sekarang, ais kristal sudah banyak digunakan, ianya berbentuk kiub dan berlubang, berlubang di tengah-tengah.



terima kasih sudi baca

7 comments:

  1. nice sharing adik.. selalu akak beli kat kedai tawakal je.. tak tahu pula ais tu buat dari air dah masak ke tidak.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe......sekadar perkongsian akak...

      Delete
  2. oo...air yg berlubang di tengah tu..ais kristal..masuk je dlm mulut tpi tak tahu pn ..hee..nice info

    ReplyDelete
  3. wah, baru tahu. hehe. selame ni main telan je :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...sama laa...just sharinf eka^^

      Delete
  4. Tak pernah terfikir pun pasal ais ni. Selalu main bedal je kalau kat kedai. Ye la, tak kan nak tilik satu2 kan. Hihi. Nice sharing ^^

    ReplyDelete

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...