::::✿chinta_shafiqah✿::::

Saturday 8 December 2012

Tips kecantikan: Bagaimana penjagaan kulit wajah anda?

Asslamulaikum

Selamat petang dan selamat berhari minggu kepada semua.cehcehceh..semalam cik cinta terbaca pasal artikal penjagaan kulit muka, hee...so arini cik cinta berhajat ingin berkongsikan dengan korang tentang asas penjagaan kulit muka. Seperti yang korang tahu, tu pun kalau korang bace la  entri cik cinta pasal jenis-jenis kulit tu,hehe.  So now, cik cinta nak berkongsi tips asas penjgaan kulit muka. ( biar pun muka tak berapa cun tapi elok la kita sama-sama menjaganya yee)

Secara amnya, kita sedia maklum bahawa terdapat 5 jenis kulit muka, haaa..kalau korang dah tahu tak usah la cik cinta habaq kat sini naa.. tapi bagi sape-sape yang tak tahu tu, jom cik cinta ulaskan secara terperinci. hehe..5jenis kulit tu adalah  kulit normal, ,kulit sensitif, kulit berminyak,kulit kering dan juga kulit bermasalah. ehemm..cukup kan 5?. Sememangnya, kita sedia maklum kan? kita menjaga kulit muka kita secara rutin, iaitu ada step-step yang tersendiri untuk mendapat wajah yang cantik. EElehh macam la cik cinta ni ikut sangat step tu, hey sapa kata ya? hehehe (out of topics). jom ikuti 5 asas penjagaan kulit muka kita.

abaikan "PERCUMA 25% "
hohoho


1 ) pencuci muka

Pastikan produk yang digunakan bersesuaian dengan kulit muka korang, Bila dah tahu, kulit korang tu sensitif, jangan nak mengatal p beli untuk kulit normal, bahaya u..!.Sekiranya pencuci muka yang digunakan daripada jenis berbuih, maka buihkan dengan campuran air yang sedekit. Manakala kalau korang suka yang jenis krim, boleh teruskan diletakan di wajah korang yang mulus tu nge~~. Kaedah? kaedah nya pulak, korang perlu meletakan 5 titik pada wajah iaitu kedua-dua belah pipi, hidung, dagu dan dahi. Kemudian, basahkan tangan korang dan mula la mencuci muka korang tu.

#pastikan bersih la tangan tu  dulu sebelum mencuci muka korang.


abaikan harga.. peace ^ 0 ^

2) penyegar ( toner )

Penyegar atau dalam bahasa mat saleh nya disebut toner.Ia  digunakan selepas mencuci muka. Untuk apa? supaya mengembalikan pH pada kulit korang tu dan selain itu juga adalah untuk menutup pori-pori korang tu.  Fungsi lain penyegar ni adalah untuk membersihkan lagi kulit muka dari sisa-sisa kotoran yang masih degil melekat kat muka korang tu.  ishhh..3! degil betol...


Cik cinta just guna pelembab safi balqis sahaja.

3) pelembab (mosturiser)

Selepas menggunakan penyegar, korang pula perlu menggunakan pelembab, ia adalah untuk mengembalikan kelembaban pada kulit korang setelah seharian terdedah dengan cahaya matahari. Tu laa...lupa bawa payung,kang dah terdedah dengan UV. hihihi.  Seelok-eloknya  korang gunalah prodok yang mengandungi bahan seperti timun dan aloevera (lidah buaya) . Tak-tak jangan takut, bukan buaya betol..hehehe ( kurang asam)

krim pun sama, just guna yang safi balqis  selamat dan suci
 ^-^


4) krim pelindung suria

Mungkin ramai yang tidak menyedari kepentingan krim pelindung suria ni (sunblock) pada kulit muka. Yela cik cinta pun tak tahu, Tapi ia sebenarnya melindungi kulit kita daripada pancaran matahari yang sememangnya amat terik sekarang ni, ia mampu mengelakkan proses penuaan, mengawal minyak dan juga sebagai asas solekan. Tapi defend pada korang la, macam cik cinta, cik cinta tak pakai krim, just pakai pelembab + faudation sahaja. senang dan mencepatkan masa cik cinta untuk p class... ^-^

5 ) krim malam

Korang tahu kan waktu malam ni seelok-eloknya  memanjakan kulit muka kita, eh tak -tak bukan manja tu maksud cik cinta, hehe tapi korang manjakan kulit korang dengan pemakaian krim malam. haii cik cinta ni biar betol, tak kan nak tidur pun perlu pakai krim. Yes! of corse dear, sebab waktu malam la kulit kita yang paling efektif, yelaaa time tu nak rehat, time tu nak ape-apa so, sememangnya waktu malam la yang paling berkesan untuk merawat kulit wajah kita ni. Ada faham? yess xfaham.. Krim malam ni, korang boleh dapati dalam bentuk gel dan juga krim, tapi sorry cik cinta tak leh pakai krim malam sebab muka cik cinta memang xsesuai dengan krim malam, so cik cinta just biarkan ia segar je..hahahaah  (biar betol ko ni jenab..heheh..)

Rasanya cukup sampai disini sahaja tips dari pakar kulit yang tidak bertauliah, jumpa lagi dengan tips-tips yang lain. :)

# pesanan penaja, hargailah kulit muka kita agar ia sentiasa segar dan bercahaya ( solat jangan lupa )

sekian, terima kasih jika ada sudi yang menghabiskan masa untuk baca entri ni. :)

dadaaa...

terima kasih sudi baca

1 comment:

  1. tpi zara tak bleh pkai toner..nti kluar jerawat..hmmm susahla..

    ReplyDelete

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...